Skola som stödjande miljö för hälsa
7,5 hp
Kurskod: FV8840
Beslut: Fastställd av Fakultetsnämnden för hälsovetenskap 2022-06-01. Giltig från och med 2023-01-16.
Nivå: Grundnivå
Ämne/områdeskod: Folkhälsovetenskap (FHA)
Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området 100%
Huvudområde: Folkhälsovetenskap
VFU-andel: -
Engelsk titel: School as a supportive environment for health
Diarienummer: U2022-242-1220
Allmänna uppgifter
Kursen ges som fristående kurs. Studieform: Distans utan sammankomster.
Fördjupningsnivå
G1N Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Förkunskaps- och behörighetskrav
Grundläggande behörighet.
Syfte
Syftet med kursen är att studenten ska utveckla grundläggande kunskaper om skola som stödjande miljö för hälsa. Studenten ska också utveckla kunskaper och förmågor för att kunna argumentera för mångprofessionellt hälsoarbete i skolmiljö.
Innehåll
- Folkhälsa och folkhälsoarbete
- Skola som stödjande miljö för hälsa i relation till olika målgrupper
- Skola som organisation och verksamhet
- Mångprofessionellt hälsoarbete i skolmiljö
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs ska studenten
- 1. kunna redogöra för skola som stödjande miljö för hälsa i dåtid, nutid och framtid
- 2. kunna beskriva folkhälsoarbete i relation till skola som organisation och verksamhet
- 3. kunna beskriva samband mellan en stödjande skolmiljö och elevers förutsättningar för lärande och hälsa.
Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs ska studenten
- 4.kunna visa förmåga att muntligt redogöra för och diskutera strategier för skolrelaterat hälsoarbete.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs ska studenten
- 5. kunna reflektera kring mångprofessionellt hälsoarbete i skolmiljö med ett vetenskapligt förhållningssätt
- 6. kunna kritiskt värdera nyttan av skolan som stödjande miljö för hälsa med fokus på individ, grupp och verksamhet
- 7. kunna analysera olika faktorers betydelse för en stödjande skolmiljö
- 8. kunna reflektera över etiska aspekter i relation till stödjande skolmiljö.
Genomförande
Arbetsformerna inkluderar föreläsningar, diskussionsforum, arbete i grupp och individuella studier. Studierna bedrivs via en nätbaserad lärplattform. Kursen förutsätter tillgång till dator, webkamera och internetuppkoppling.
Viss del av undervisningen kan ges som tidsbestämda undervisningsmoment.
Examination – prov och former
På kursen som helhet används betygsgraderna Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl godkänd (VG).
Delprov 1 (1,5 hp) Diskussionsforum
Individuellt skriftligt inlägg och aktivt deltagande i diskussionsforum. Lärandemål 1 - 3 examineras. Betygsgraderna U och G tillämpas.
Delprov 2 (2 hp) Caseseminarium
Aktivt deltagande i grupparbete och vid caseseminarium. Lärandemål 4 examineras. Betygsgraderna U och G tillämpas.
Alternativ ersättningsuppgift kan undantagsvis, efter prövning av kursens examinator, förekomma vid omtentamen av delprovet.
Delprov 3 (4 hp) Individuell fördjupningsuppgift
Skriftlig individuell hemtentamen. Lärandemål 5 - 8 examineras. Betygsgraderna U, G och VG tillämpas.
För betyget Godkänd på hela kursen krävs minst betyget Godkänd på samtliga delprov. För betyget Väl godkänd krävs därutöver betyget Väl godkänd på delprov 3.
I undantagsfall kan examinator fatta beslut om alternativ examinationsform vid omtentamen.
Högskolans regler för examination finns att läsa på www.hkr.se/student.
Om studenten har en rekommendation från HKR om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, har examinator, eller den examinator utser, rätt att ge en anpassad examination eller låta studenten genomföra examinationen på ett alternativt sätt.
Kursutvärdering
Kursutvärdering sker i enlighet med av Högskolan utfärdade riktlinjer.
Beslut
Fastställd av Fakultetsnämnden för hälsovetenskap 2022-06-01. Giltig från och med 2023-01-16.
Revideringar
Övergångsbestämmelser
Student antagen enligt denna kursplan äger rätt att examineras enligt densamma ett (1) år efter att kursplanen upphört att gälla, dvs. ersatts av en ny eller blivit nedlagd. För student som inte har fullföljt kurs med godkänt resultat ett år efter att dess kursplan upphört att gälla kan, inom ytterligare två år och efter prövning av examinator, ges möjlighet till förnyade examinationstillfällen i enlighet med kursplan som innehållsligt kan bedömas som näraliggande och där examination kan genomföras utan att det innebär mer än marginell ökning av de resurser som förbrukas. Efter dessa ytterligare två år kan studenten endast erhålla intyg på avklarade delprov.
Litteratur
Litteraturlistan kan komma att revideras fram till 8 veckor före kursstart.
Kurslitteratur finns i viss omfattning att låna eller ladda ner på biblioteket. Talböcker för studenter med läsnedsättning finns sök- och nedladdningsbara i Legimus.
-
Skolverket. http://www.skolverket.se
-
Bringsén, Åsa & Nilsson Lindström, Petra (2019), Hälsopromotion i teori och praktik - olika arenor och målgrupper. Stockholm: Liber (264 s).
-
Hjörne, Eva, Säljö, Roger (red.) (2021), Elevhälsa och en hälsofrämjande skolutveckling : i teori och praktik. Malmö: Gleerups (280 s).
-
Leijnse, Emma (2022), I en annan klass : ett reportage om skillnaderna i den svenska skolan. Natur och kultur allmänlitteratur (222 s).
Vetenskapliga artiklar och rapporter kan tillkomma i samråd med kursansvarig motsvarande cirka 200 sidor.