Gå direkt till innehåll.
Logotyp HKR
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare, Greenroom
In English
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
  • Logga in
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare, Greenroom
Skola som stödjande miljö för hälsa
Utbildning
Forskning
Samverkan
Om oss
Skola som stödjande miljö för hälsa
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
In English
Kursplan
Litteraturlista
Kontakt
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
In English
Logotyp HKR
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
Mer innehåll
  1. HKR
  2. Skola som stödjande miljö för hälsa
  3. Kursplan
  1. HKR
  2. Skola som stödjande...
  3. Kursplan

Skola som stödjande miljö för hälsa
7,5 hp

Kurskod: FV8840

Beslut: Fastställd av Fakultetsnämnden för hälsovetenskap 2022-06-01. Giltig från och med 2023-01-16.

Nivå: Grundnivå

Ämne/områdeskod: Folkhälsovetenskap (FHA)

Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området 100%

Huvudområde: Folkhälsovetenskap

VFU-andel: -

Engelsk titel: School as a supportive environment for health

Diarienummer: U2022-242-1220

Allmänna uppgifter

Kursen ges som fristående kurs. Studieform: Distans utan sammankomster.

Fördjupningsnivå

G1N Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Förkunskaps- och behörighetskrav


Grundläggande behörighet.

Syfte

Syftet med kursen är att studenten ska utveckla grundläggande kunskaper om skola som stödjande miljö för hälsa. Studenten ska också utveckla kunskaper och förmågor för att kunna argumentera för mångprofessionellt hälsoarbete i skolmiljö.

Innehåll

  • Folkhälsa och folkhälsoarbete
  • Skola som stödjande miljö för hälsa i relation till olika målgrupper
  • Skola som organisation och verksamhet
  • Mångprofessionellt hälsoarbete i skolmiljö

Lärandemål

Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs ska studenten

  • 1. kunna redogöra för skola som stödjande miljö för hälsa i dåtid, nutid och framtid
  • 2. kunna beskriva folkhälsoarbete i relation till skola som organisation och verksamhet
  • 3. kunna beskriva samband mellan en stödjande skolmiljö och elevers förutsättningar för lärande och hälsa.

Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs ska studenten

  • 4.kunna visa förmåga att muntligt redogöra för och diskutera strategier för skolrelaterat hälsoarbete.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs ska studenten

  • 5. kunna reflektera kring mångprofessionellt hälsoarbete i skolmiljö med ett vetenskapligt förhållningssätt
  • 6. kunna kritiskt värdera nyttan av skolan som stödjande miljö för hälsa med fokus på individ, grupp och verksamhet
  • 7. kunna analysera olika faktorers betydelse för en stödjande skolmiljö
  • 8. kunna reflektera över etiska aspekter i relation till stödjande skolmiljö.

Genomförande

Arbetsformerna inkluderar föreläsningar, diskussionsforum, arbete i grupp och individuella studier. Studierna bedrivs via en nätbaserad lärplattform. Kursen förutsätter tillgång till dator, webkamera och internetuppkoppling.
Viss del av undervisningen kan ges som tidsbestämda undervisningsmoment.

Examination – prov och former

På kursen som helhet används betygsgraderna Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl godkänd (VG).

Delprov 1 (1,5 hp) Diskussionsforum
Individuellt skriftligt inlägg och aktivt deltagande i diskussionsforum. Lärandemål 1 - 3 examineras. Betygsgraderna U och G tillämpas.

Delprov 2 (2 hp) Caseseminarium
Aktivt deltagande i grupparbete och vid caseseminarium. Lärandemål 4 examineras. Betygsgraderna U och G tillämpas.
Alternativ ersättningsuppgift kan undantagsvis, efter prövning av kursens examinator, förekomma vid omtentamen av delprovet.

Delprov 3 (4 hp) Individuell fördjupningsuppgift
Skriftlig individuell hemtentamen. Lärandemål 5 - 8 examineras. Betygsgraderna U, G och VG tillämpas.

För betyget Godkänd på hela kursen krävs minst betyget Godkänd på samtliga delprov. För betyget Väl godkänd krävs därutöver betyget Väl godkänd på delprov 3.

I undantagsfall kan examinator fatta beslut om alternativ examinationsform vid omtentamen.

Högskolans regler för examination finns att läsa på www.hkr.se/student.

Om studenten har en rekommendation från HKR om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, har examinator, eller den examinator utser, rätt att ge en anpassad examination eller låta studenten genomföra examinationen på ett alternativt sätt.

Kursutvärdering

Kursutvärdering sker i enlighet med av Högskolan utfärdade riktlinjer.

Beslut

Fastställd av Fakultetsnämnden för hälsovetenskap 2022-06-01. Giltig från och med 2023-01-16.

Revideringar

Övergångsbestämmelser

Student antagen enligt denna kursplan äger rätt att examineras enligt densamma ett (1) år efter att kursplanen upphört att gälla, dvs. ersatts av en ny eller blivit nedlagd. För student som inte har fullföljt kurs med godkänt resultat ett år efter att dess kursplan upphört att gälla kan, inom ytterligare två år och efter prövning av examinator, ges möjlighet till förnyade examinationstillfällen i enlighet med kursplan som innehållsligt kan bedömas som näraliggande och där examination kan genomföras utan att det innebär mer än marginell ökning av de resurser som förbrukas. Efter dessa ytterligare två år kan studenten endast erhålla intyg på avklarade delprov.

Litteratur

Litteraturlistan kan komma att revideras fram till 8 veckor före kursstart.

Kurslitteratur finns i viss omfattning att låna eller ladda ner på biblioteket. Talböcker för studenter med läsnedsättning finns sök- och nedladdningsbara i Legimus.

  • Skolverket. http://www.skolverket.se

  • Bringsén, Åsa & Nilsson Lindström, Petra (2019), Hälsopromotion i teori och praktik - olika arenor och målgrupper. Stockholm: Liber (264 s).

  • Hjörne, Eva, Säljö, Roger (red.) (2021), Elevhälsa och en hälsofrämjande skolutveckling : i teori och praktik. Malmö: Gleerups (280 s).

  • Leijnse, Emma (2022), I en annan klass : ett reportage om skillnaderna i den svenska skolan. Natur och kultur allmänlitteratur (222 s).

Vetenskapliga artiklar och rapporter kan tillkomma i samråd med kursansvarig motsvarande cirka 200 sidor.

Kursperiod: v4 2025 - v13 2025
Studietakt: 50%
Studieform: Distans , 0 obligatoriska träffar
Ort: Internet
Språk: Svenska
Urval: Betyg/högskoleprov
Anmälningskod: HKR-09EJV
Anmälan senast: 2024-10-15

Stängd för anmälan

Kortadress: www.hkr.se/kfv8840

Dela

  • Länk, dela på e-post (öppnas i mail-program)
  • Länk, dela på LinkedIn (öppnas i nytt fönster)
  • Länk, dela på Facebook (öppnas i nytt fönster)
Dela

Högskolan Kristianstad är en del av COLOURS European University Alliance, ett samarbete med åtta andra europeiska universitet.

Colours logotyp.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Hitta hit

Trygghet och säkerhet​​​​​​​​​​​
Vid nödsituation, ring 112
Högskolans väktare nås på 044-2503650

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Visselblåsning
 
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
© Högskolan Kristianstad 2025
  • LinkedIn (öppnas i nytt fönster)
  • Youtube (öppnas i nytt fönster)
  • Instagram (öppnas i nytt fönster)
  • Facebook (öppnas i nytt fönster)
Följ oss

Högskolan Kristianstad är en del av COLOURS European University Alliance, ett samarbete med åtta andra europeiska universitet.

Colours logotyp.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Hitta hit

Trygghet och säkerhet​​​​​​​​​​​
Vid nödsituation, ring 112
Högskolans väktare nås på 044-2503650

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Visselblåsning
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
© Högskolan Kristianstad 2025